Köpvillkor

Köp- och Leveransvillkor

 

Nöjd kund-policy

Vi på Vidatrack.se gör vårt yttersta för att våra produkter ska uppfylla och överträffa Era förväntningar. Genom att skriva tydliga guider och produktbeskrivningar hoppas vi kunna förmedla vad vi säljer och i vilket syfte du kan använda produkterna.

Om vi mot förmodan har varit brustit i vår information gentemot kund eller om Du känner att våra produkter inte uppfyllde Dina krav, är Du välkommen att utnyttja vår 30 dagars nöjd kund-garanti. Returfrakten står vi för och det kostar Dig alltså ingenting om du skulle ändra dig.

För att vår policy ej skall missbrukas, har vi – med all rätt och utan anledning: frihet att neka våra besökare att handla hos oss. Detta gör det möjligt att undvika uppenbart missbruk av vår policy med upprepade beställningar och returer.

Leveransvillkor

Normal leveranstid är cirka 1-3 vardagar. Vid orderläggning innan klockan 16 på vardagar skickas Ditt paket redan samma dag. 
Om du vill ändra något i din beställning, vänligen kontakta oss snarast. Om leveransen redan skickats kan vi tyvärr inte göra några ändringar. 

Våra beställningar skickas med Postnord. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar orsakade av fraktföretaget.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Fraktkostnaden för en beställning är 49kr. Fri frakt över 999kr. 

Ångerrätt/Reklamation

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid 1 års garanti på de produkter du köper. Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid varan reparerad eller utbytt mot en likvärdig produkt. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning – ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.

 

Betalningsalternativ

– Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. 

– Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid – alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor. 

– Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 

– Kortbetalning / Certitrade
Du betalar med ditt Visa eller Mastercard via Certitrade / Euroline 100% säkert. All information är krypterad med SSL – 128 bit. Pengarna reserveras på Ditt konto och dras vanligen inom 24 timmar från Du lagt Din beställning. Alla transaktioner genomförs enligt den nya säkerhetsstandarden 3D-Secure.

– Mobil betalning / WyWallet
Med WyWallet betalar du tryggt och enkelt med din mobiltelefon. WyWallet är ett konto som du kan ladda med pengar via kort- eller direktbanksbetalning. Minsta laddning är 50 kr. Du kan även koppla ditt kort till WyWallet så att pengar dras automatiskt från ditt bankkonto vid köp. Förutom WyWallet Konto kan du använda WyWallet Faktura. Du får då en månadsfaktura som samlar alla månadens köp till en och samma faktura och betalas den sista i nästkommande månad, vilket ger dig upp till 60 dagars kredit. Ingen ränta utgår för fakturan bara en aviavgift på 19 kr.
Länk till allmänna villkor
Länk till fakturavillkor 

– Postförskott
 Du handlar mot traditionellt postförskott och betalar när du hämtar varorna. 

– Förskottsbetalning
Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga. (Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning)

Faktura

Du får en fakura från oss i egen regi. Avgift 30kr
30 dagars betalning.
Dröjsmålsränta 8 %
Påminnelseavgift 50 kr

Minimiorder

På VidaTrack är alla ordrar välkomna och därmed är ingen order för stor eller för liten. 

 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

GDPR

VidaTrack använder dina personuppgifter i den utsträckning det behövs för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt. Om du väljer att skapa ett konto i webbshopen sparar vi uppgifter gällande ditt namn, adress samt tidigare ordrar. Uppgifter du lämnar kommer inte att användas för reklam, spam eller annan marknadsföring.  

  • När du gör en beställning kan vi använda dessa uppgifter för att kontrollera att Din adress stämmer överens med de uppgifter Du angivit.
  • Vårt fraktbolag förses, av oss med: ditt namn, adress och i vissa fall mobilnummer för att kunna säkerställa att leveransen når Dig samt att Du blir aviserad när detta sker. 
  • Namn, adress, telefonnummer samt email-address använder vi för att göra det möjligt att skapa en användare på vår plattform VidaLive. 

När du loggar in på karttjänsen kan uppgifter som rör dig behövas. Exempelvis adress, vilket företag du jobbar på kan behöva anges. Detta för att vi skall kunna hantera våra kunder och snabbt kunna lösa eventuella fel. 
För de spårsändare som använder loggbok / historisk rutt sparas den datan i 7 år – i enighet med Skatteverkets regler kring elektronisk körjournal.

Du kan när som helst kontakta oss för att få samtlig historik och inloggningsuppgifter raderade. 

På begäran av dig kan vi radera, ändra och lägga till uppgifter – om någon anledning de inte skulle vara korrekta.

VidaTrack sparar din uppgifter tills du väljer ett avsluta ditt konto eller som längst 2 år efter senaste beställning – därefter raderas ditt konto och alla uppgifter därtill.

För att sedan göra en ny beställning behöver du skapa ett nytt konto.

Vi kan lagra din uppgifter längre, om lagen av någon anledning kräver detta.